Na víkend 18. až 20. června jsme se vypravili na dlouhou a namáhavou cestu po polských okreskách. Jeli jsme do nádherného turistického střediska na řece Wisle, do Kazimierzu. Nejen, že jsme si tam skvěle zaskládali, ale navíc se tam setkali s významnými osobnostmi origami v čele s Davidem Brillem.
Setkání bylo rozděleno do několika částí. Podstatnou část zaujímaly dílny předních polských origamistů. Pak už jsme se nemohli dočkat, jaká překvapení pro společné skládání připravil David Brill. Jednalo se o vánoční vílu, delfína, několik geometrických útvarů a v závěrečné fázi došlo dokonce na slavného koně z jeho dílny. Musíme zde zmínit, že jsme byli uchváceni nejen jeho úžasnými modely, ale také jeho trpělivostí při opakovaném vysvětlování jednotlivých postupů a zejména pak jeho brilantní (rozuměj neuvěřitelně srozumitelnou) angličtinu hodnou pravého lorda.
Po celou dobu konání setkání byla také otevřena výstava s výtvory nejen členů místní origami asociace. Mohli jsme vidět širokou škálu origami stylů – od abstraktního, přes geometrické a moderní popisné, až ke kusudamám a spíše již rukodělnému řemeslu. Naplánovaný byl i další program, ale vzhledem k nepřízni počasí byla například zrušena prohlídka Kazimierzu.
Součástí byl také prodej papírů. K našemu velkému překvapení jsme zjistili, že se v Polsku etabloval zvyk skládat téměř výhradně z balicího papíru, který zde byl k dostání v rozličných barvách, velikostech a kvalitě a jehož nabídka zaplnila celou místnost. V mnoha případech se však jednalo spíše o odřezky, než o (origami) papír standardních rozměrů. Navíc má na sobě pruhy z výroby, takže výsledné modely vypadají jako složené z balicího papíru, tedy lacině. Jediný model, u kterého lze tento prohřešek proti estetice prominout, je japonský mořský drak Ryu zin.
Chápeme dostupnost takového typu papíru z ekonomického hlediska. Na základě zkušeností začátečníků, kteří na setkání také byli a naše papíry vyzkoušeli, můžeme ale s klidným srdcem konstatovat, že skládání z jemných a přesných origami papírů je i z jejich pohledu snazší. Navíc estetická hodnota takového modelu je pro tuto skupinu origamistů spíše příjemným bonusem. U pokročilejších origamistů se tento poměr výhod při použití originálních papírů otáčí.
Do budoucna si tedy klademe za cíl přesvědčit polský origami trh o výše uvedených kvalitách námi dováženého papíru.
Nejeli jsme ale cirka 700 km jen proto, abychom si zaskládali s polskými origamisty. Pokusili jsme se tam s předstihem získat modely pro naši výstavu přímo od velkých osobností světového origami. A také se nám to podařilo! David Brill nám zapůjčil modely ze své výstavky a přímo na místě pro nás složil zmiňovaného koně. Také Artur Biernacki nám laskavě zapůjčil svůj „sklad“ Ryu zina od Kamyiy Satoshiho. Půjčil nám k tomu navíc klauna od Chyua Miyamota a několik svých vlastních modelů. Máte se tedy na co těšit!
Nezapomeňte se podívat do galerie na fotografie ze setkání, které nám laskavě poskytl Grzegorz Bubniak a s jeho svolením je zde publikujeme.